היכונו למבצע פסח תשפ”ד ניתן כבר להזמין באתר ולקבל במשלוח לפני החג . חג פסח כשר ושמח!

האלבום שיגרום לך לצאת לשליחות

זאת תורת השליחות אשר שם הרבי מלך המשיח שליט”א לפני בני ישראל

האלבום שיגרום לך לצאת לשליחות

בתחילת השבוע הושק בחגיגיות רבה ספר שהוא בעצם אלבום על רעיון השליחות שהחל בזמן אדמו”ר הרש”ב והתעצם ביתר שאת אצל הרבי מלך המשיח. “בית משיח” כינס שלושה אנשים כשרוניים בהחלט, שעסקו בעריכתו והפקתו של הספר לשיחה על החידוש שבו, ועל רעיון השליחות בכלל, וכיצד הוא בכלל יכול לגרום לחסיד מן השורה לקום מהכורסה ולהגיד ‘הנני לשליחות!’ * אור חדש

מאת מנחם זיגלבוים

זה קרה במסגרת אירוע מיוחד שהתקיים בתחילת השבוע, ביום הסגולה יום ההכתרה י’ שבט – השקה של ספר, בעצם אלבום חדש, בשם “אלבום השליחות” על ידי ‘ממש – מרכז ההפצה באה”ק’.

אין זה סוד כי בשנים האחרונות השלוחים הפכו לנושא פופולרי לא רק בקרב חסידי חב”ד, אלא בעולם היהודי כולו. השלוחים מחובקים בחום על ידי מאות אלפי יהודים, גם כאלה שאינם שומרי מצוות, נוכח הפעילות שהם מקיימים למען עם ישראל.

ועם החיבוק הנעים הזה, מהם בעצם השלוחים? מהי שליחות? האם כל אחד יכול להיות שליח?  שאלות אלו מקננות הרבה לא רק בקרב אנשים מ’בחוץ’ שפוגשים את השלוחים בנקודות ציון שונות בחייהם, אלא גם בקרב יהודים שומרי מצוות, ואפילו בקרב חב”דניקים.

ניתן לומר כי לראשונה בהיסטוריה הספרותית של חב”ד, הופיע כלי הנגשה בסיסי המסקר את עולם השליחות של הרבי שליט”א מלך המשיח. הספר הזה הולם ומכוון לא רק כלפי ‘חוץ’, אלא גם לחסידים שמבקשים לדעת את הנושא על ידי לימוד תורתו.

הרב בן ציון (בנצי) פרישמן, מצוות עריכת האלבום: “אין כיום חסיד או שליח היוצא לפעילות, שלא נתקל באופן קבוע בשאלה המסקרנת מפי רבים ‘מה בעצם דוחף אתכם?’, ‘למה אתם עושים את זה?’ אני אישית מאז ומתמיד כבחור ב’מבצעים’, ובפרט מאז שהתחלתי לשמש כשליח בבת ים בניהול גני הילדים בעיר, כאב לי למה אין כלי שיסביר את המהפכה הזו של הרבי שליט”א. ישנם כל כך הרבה ספרים, ודווקא ספר כזה אין?”

לקח עוד זמן עד שהמקום הזה החל להפוך למשהו ממשי. זה קרה בישיבה מיוחדת של הצוות המורחב בהוצאה לאור של ‘ממש’, לצד יחצני הסברה ומומחי שיווק ש’שברו את הראש’ מהי הדרך הנכונה להעביר את המסר השליחותי. כולם הסכימו שצורת ההנגשה הפופולארית בחנויות ספרים יוקרתיות, זה התמצות. דיון גרר דיון, ולבסוף הוחלט להוציא ספר בפורמט אלבומי מעוצב ברמה גבוהה, המביא את המסר בפתגמים קצרים וקליטים.

הספר נלקט ונערך על ידי הרב בנצי פרישמן ואוהד בר-סלע, כאשר על מלאכת העריכה הסופית מופקד הרב שמעון ויצהנדלר, מראשי מערכת ההוצאה לאור של ‘ממש’ וראש ישיבת חב”ד בראשון לציון, כאשר את המבוא וקטעי בפתיחה המקוריים כתב הרב אריה קדם, מגיד שיעור בישיבת ‘תומכי תמימים’ בלוד.

אני מבקש לשמוע את הרב אריה קדם, שערך את המבוא המשובח של הספר, לגבי מטרתו של הספר: “המטרה בהוצאת הספר היא כפולה – הן עבור חסידים והן עבור ה’חוץ’. בשבילנו, חסידי חב”ד, הספר מיועד כדי שנוכל לשנן שוב ושוב את המטרה והדרכים להביא את עצמנו לשליחות. זו הסיבה שהספר מגיש בצורה קלה לעיכול את המסרים, כדי שיהיה אפשר לשנן את הדברים שוב ושוב. ברובד הנוסף, הספר נועד להביא בצורה מאד מכובדת אל ‘החוצה’, את רעיון השליחות. לא רק רעיון, אלא גם ביצוע. לגרום למצב שגם יהודי שהוא עדיין בדרגת ‘חוצה’, יהפוך להיות שליח של הרבי ויירתם לעניין”.

  • איך למעשה בנוי הספר?

הרב פרישמן: “כל פרק נפתח במבוא קצר של עשר שורות מעורכי הספר המביאות את ענינו ומהותו של הפרק ואת המדובר בו. כל ‘שער’ כזה מלווה באיור מקורי של הרבי שצויר במיוחד על ידי האמן א’ זינדינסקי ממינסוטה, ש שמונה איורי מקור במיוחד לספר זה.

“לאחר מכן כפולת פתיחה של שני עמודים משיחה או מאגרת של הרבי הקשור לנושא הפרק. ובהמשך מובאים כעשרים-שלושים פתגמים וקטעי שיחות, מלווים במספר תמונות של הרבי או מסמכים וצילומים מהווי השליחות. כל פרק מסתיים גם בכפולת עמודים המהווה מעין סיכום, בלשונו המקורית של הרבי, על הפרק והסבר של הרבי עליו.

“האלבום עצמו בנוי משבעה פרקים, כאשר כל פרק מסכם שלב ברעיון השליחות”.

  • נדמה לי כי נושא השליחות אצל הרבי הוא אינסופי. איך מכניסים כל כך הרבה מידע ורעיונות לתוך כמה עשרות פתגמים קצרים?

“באמת ידענו שיש הרבה חומר, אך לא ידענו בדיוק נדלה אותו מתוך אינסוף התורה של הרבי. הבעיה הנוספת הייתה, לאור הנחת יסוד שאמרו לנו כל המומחים, כי הציבור מעדיף להיפגש עם הדברים של הרבי בעצמו ולא לעיבודים! למען האמת, זה די הדהים אותנו לדעת, שגם אנשי מקצוע מומחים מגדירים במדויק את מה שתמיד חסידים תמיד ידעו, כי כדי להשפיע על מישהו, אין כמו אותיות הרב שמסוגלות לעשות זאת”.

התוצאה שנחשפה השבוע בערב ההשקה, באמת מרגשת: אלבום מפואר בסדר גודל מקצועי מלווה בכמאתיים פתגמים וקטעי שיחות, מלווה באיורים אומנותיים שצוירו במיוחד. כל זה בתוך מסגרת של הפקה יוקרתית.

  • אז מה בעצם יש לנו כאן עוד ספר ליקוטים?

הרב שמעון ויצהנדלר, עורכו הראשי של האלבום קובע בפסקנות “ממש לא! לא מדובר כלל ב’ליקוט’, אלא ביצירה חדשה! בשביל ללקט מאתים קטעי שיחות או אגרות על שליחות, לא צריך עמל של שלש שנים”.

  • כלומר?

חז”ל אומרים “אין שני נביאים מתנבאים בסגנון אחד”. המונח ‘סגנון’ הוא מעניין. בוא נבחן את זה בכל הקשור לנביא דורנו שליט”א והנבואה של הרבי הריי”צ (ב’דעת תחתון’ כמובן). תורתו של הרבי שליט”א שונה לגמרי מסגנון הכתיבה של הרבי הריי”צ. הרבי בתורתו ‘מסביר’, מנמק ומשכנע; אצל הרבי הכתיבה לעצמה אינה ‘ערך’ אלא ‘כלי’. לכן, כדי לייצר ספר בסגנון החדש של אוסף ‘פתגמים’ היה מאד קשה לקבל החלטה לעשות כזה דבר. כי אכן מעט מאד “פתגמים” יש בתורתו של הרבי.

“כאן למעשה ‘ייצרנו’ פתגמים. לקחנו קטעים ארוכים מתורת הרבי העוסקים בהסברת הענין, והפכנו אותם ‘לפתגם’ או על ידי שליפת משפט מאד מדויק מתוך כמה עמודים. לפעמים היינו צריכים לקחת קטע אחד או לערוך דילוג על חלק אחר של העניין”.

  • אז זה לא לשון הרב?

“להיפך, הצלחנו – וזה היה כל הקושי – להביא את הרבי עצמו; את הרבי בלשונו הקדושה שמבטאת את הרצון האלוקי ואת הסגולתיות שיש בדבריו. אחרי יגיעה רבה הבאנו עשרות רבות של ‘פתגמים’.

  • מה שאני מבין בעצם, שהפתגמים הם במקום ‘הסברה’. אין פה החמצה להביא את הרעיון על שלל היבטיו כמו שהרבי מביא במקור?

“זה נושא ש’שברנו את הראש’ גם לגביו. הפתגמים עצמם יוצרים פסיפס של פאזל המקיף את הנושא משלל זוויות, ואחרי קריאת כולם אתה מקבל תמונה של הסברה. מלבד זאת, כל פרק נפתח במעין מבוא ארוך יותר, ושוב רק מלשונו של הרבי בשיחה או מתוך אגרת שנלקטה מתורתו. כל פרק גם מסתיים במכתב ארוך יותר שמסכם למעשה את רעיון הפרק, כאשר גם זה הוא מלשונו הקדושה.

“בזכות ההקפדה על היצמדות ללשונו הקדושה של הרבי, אפשר לומר כי הספר – למרות העטיפה המודרנית היוקרתית – הוא למעשה ספר של הרבי בעצמו; הוא כביכול “כותב” ו”מגיש” הספר הזה.

“זכינו זכות נפלאה להיות ה’מקלדת’ של הרבי ולהביא את הרבי בעצמו למטה בארץ. לראשונה בספרות החבדי”ת מוגשת כאן יצירה שמביאה את המסר העיקרי של דורנו בלשונו הקדושה, אך מוסברת ומונגשת לכל יהודי באשר הוא”.

הרב פרישמן: “נאמר שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אך כאן אנו רק דוורים שמביאים את מילותיו של הרבי. מתוך ניסיון שיש לי, ברור לי כי בלי הספר הזה מאד קשה להראות לאדם מבחוץ את המהלך שהרבי בנה אותנו כשלוחים. הספר הזה מראה לראשונה, איך לאורך השנים, לאורך החגים ולאורך חיי אדם, אתה שליח ועליך למצוא בעצמך את הנקודה שתוציא אותך לשליחות ולמבצעים”.

  • כשאתה טוען על ההשפעה של הספר, להוציא את האדם למקום של שליחות, אני מציע שנכנס לשעה קלה למבנה הספר, להבין את מידת ההשפעה שלו.

הרב ויצהנדלר: “הספר בנוי כסולם של שבעה שלבים, כאשר משלב לשלב הרבי מלך המשיח שליט”א יורד למטה יותר כדי לנגוע בלבו של הקורא, ולקרוא לו לצאת לשליחות. בו זמנית, כל שלב מעלה את הקורא להתחבר לרעיון.

“הפרק הראשון ‘בראשית’, מאגד פתגמים קטעי שיחות ותמונות מהשיחות והמכתבים של התקופה הראשונה, כיצד כל רעיון השליחות התחיל בתשי”א. שלב הבא נקרא ‘כל פעולה’. בפרק זה הקורא מתוודע לכוחה של פעולה אחת וכיצד היא משנה את העולם כולו. הפרק הבא משמעותי ביותר; ‘כל אחד ואחת’ פרק זה מלמד כיצד אדם, כל אדם, אם הוא מבוגר החוסה בבית אבות, בעל עסק, רופא, שליח בקולג’ ועקרת בית, כולם למעשה הם שלוחים. ‘שלוחים’ זה לא רק ‘מוסד עולמי’, אלא זה תפקיד אישי מאד שמסור לכל אחד. פרק נוסף סביב ה’מבצעים’, מאגד פתגמים מפתיעים על סגוליותם של כל אחד ממבצעי הקודש. הפרק הבא, ‘חובק עולם’, מספר את סיפורה של התפרסות השלוחים ברחבי העולם: ספרד, הודו, צרפת, אוסטרליה ובכל מקום ומקום. הפרק ‘עידודים והדרכות’ נותן למעשה הצצה לעולם הקשיים של השליחות וחושף טפח מעבר לקסם שכולם מכירים כביכול. הוא נותן דחיפה עצומה והצצה לברכות, העידודים ודרכי השכנוע של הרבי לשלוחים, כאשר המסר הוא: להמשיך בשליחות עד להצלחה הסופית. הפרק האחרון הוא כמובן עיקר הכל: ‘השליחות היחידה’. בפרק זה מאוגדים בצורה ברורה כל הוראותיו והדרכותיו של הרבי בהפצת בשורת הגאולה, משיח, זהות המשיח והדרך להבאתו, לאור ‘התקופה החדשה’ ב’שליחות’ החל מכינוס השלוחים תשנ”ב שנפתח בשיחת ‘חיי שרה’ המפורסמת ויסודית.

בעשור האחרון השלוחים מועלים על נס בכל מקום. אנשים משבחים אותם, מעריכים ומוקירים את עבודתם. ביקשתי לשאול את העורכים, בשאלה כנה, האם האלבום הזה לא בא להאדיר את ההילולים (שמגיעים בהחלט) לעדת השלוחים?

הרב קדם: “המטרה לא הייתה להאדיר כאן קבוצה מסוימת של אנשים, וזה באמת לא נמצא במהלך האלבום. ענינו של הספר הוא בעצם לומר לכל אחד באופן פרטי – אתה יכול (וצריך) להיות חלק מהמעצמה הזאת! גם לאנשים שהם לעת עתה ‘רחוקים’, קשה לי להאמין שמהספר הזה לבדו מישהו יהפוך פתאום למגדלור, אבל זה בהחלט נדבך מאד משמעותי בחיבור שלו לעניני השליחות”.

כשאני מעלעל באלבום החדש, כלי בהחלט נאה ומרהיב, אני מגלה כי ישנה עוד נקודה מאפיינת ביותר, בכך שהוא מגדיר בצורה הכי טהורה את התואר ‘שליח’. בעשרות רבות של שיחות מגדיר הרבי בעומק את המונח ‘שליח’, שמהותו הוא ‘כמותו דהמשלח ממש’. הספר הזה מקפיד להעביר את המסר היסודי שאין ‘שליח’ ללא ‘משלח’ חי וקיים! אין ‘שליח’ ללא היצמדות מוחלטת לדברי המשלח, ובעיקר ליעדים המרכזיים של המשלח; קרי: גילוי המשלח בעצמו בכל אנשי הדור!

  • מה אתם רוצים שאנשים יעשו עם הספר?

הרב ויצהנדלר: “המושג ‘כל יהודי הוא שליח’ הוא חלק בלתי נפרד ממשנת השליחות של הרבי שליט”א. פעם התפיסה של השליח היתה, שתפקידו הוא בעצם לייצר ‘אוהדי תורה ומצוות’, ‘מתקרבים’ ברמה כזו או אחרת. ישנם שלוחים אמיצים יותר שהבינו שהמטרה היא פשוט ‘לעשות חבדניקים’ וכדומה. אולם אחרי השיחות של בשורת הגאולה שנאמרו בשנים תנש”א-תשנ”ב, המסר של השליחות קיבל מימד עמוק יותר: כל יהודי בעולם הוא לא רק ‘חב”דניק’ המשתייך לקהילת חב”ד, (ובלשון הרבי הריי”צ “חסידי הנוסח”), אלא כל יהודי בעצמיותו צריך להיות ‘כמותו דהמשלח ממש’! זה צריך להיות מתורגם בכך שהוא עצמו הופך ל’מפיץ’, ‘מקרב’ ו’עושה סביבה’. כלומר: על כל אדם להיות שליח בכל מקום בו הוא חי. זו למעשה הגאולה האמיתית, כאשר כל אנשי הדור מתעצמים עם ייעוד נשמתם ומאוחדים עם היחידה הכללית של הדור.

“אני חושב שחלוקת האלבום והפצתו, הוא הכלי המדויק להביא אנשים לצאת לשליחות, ולא רק לצאת מביתם אל עיר או מדינה רחוקה, אלא לצאת מעצמם ולתת את עצמם לשליחות של הרבי לסביבה שלהם”.

הרב אריה קדם: הספר לא בא לחדש דבר, אלא לחדד תובנות שכולנו יודעים – קח את הכוחות שיש לך ותאיר את הסביבה. הפוך את העולם לסביבה ידידותית לקב”ה, ובמילים חסידיות: לעשות אותו דירה בתחתונים. עליך להיות פנסאי ולהאיר את הסביבה שלך כדי לזרז את ההתגלות של הרבי מה”מ. זה מה שהספר הזה מכוון, כי זו בעצם הייתה המטרה של העולם מרגע בריאתו”.

הרב פרישמן: בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של  ‘מבצעים’, כמו חלוקת נרות שבת, הנחות תפילין ועוד, אך בלי כותרת ‘חב”ד’. האלבום שלנו מלמד דבר בסיסי – כי בעצם הרבי עושה הכל. הרבי מגלה כי כל המהות ‘דור השביעי’ ואנשי הדור השביעי, הם כולם ‘שליחים’, והדרך שלהם להתקשר עם הקב”ה היא על ידי הפצה. לא מדובר על ‘פעילות לקירוב רחוקים’ אלא על שליחות.

הרב קדם: “חשוב לזכור שכל המושג ‘שליחות’ שהרבי יצר, זה בעצם כל הביטוי שהקב”ה ברא את העולם. אולם הרבי גורם לנו להבין נכון את התהליך הזה, ונותן לנו את הכלים לבצע את זה בצורה הנכונה ביותר”.

הרב אריה קדם: “חשוב לזכור שכל המושג ‘שליחות’ שהרבי יצר, זה בעצם כל הביטוי שהקב”ה ברא את העולם. הרבי בסך הכל גרם לנו להבין נכון את התהליך הזה, ונתן לנו את הכלים לבצע את זה בצורה הנכונה ביותר”.

הרב שמעון ויצהנדלר: “בזכות ההקפדה על היצמדות ללשונו הקדושה של הרבי, אפשר לומר כי הספר – למרות העטיפה המודרנית היוקרתית – הוא למעשה ספר של הרבי בעצמו; הוא כביכול “כותב” ו”מגיש” הספר הזה.

הרב בנצי פרישמן: התוצאה שנחשפה השבוע בערב ההשקעה, באמת מרגשת: אלבום מפואר בסדר גודל מקצועי מלווה בכמאתיים פתגמים וקטעי שיחות, מלווה באיורים אומנותיים שצוירו במיוחד. כל זה בתוך מסגרת של הפקה יוקרתית.

5838538638638

%d7%94%d7%93%d7%9e%d7%99%d7%94

 

שתפו:

חדשות נוספות

ב’ממש’ חותרים לנצחון

מצב המלחמה המתמשך על כל משמעויותיו, מביא לחוסר ודאות, חרדות וצורך שהוא חובה לצאת ולעודד את רוח העם ולהוסיף בתורה, תפילה ומעשים טובים כדי לנצח

קראו עוד »